چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

اتوبوسی چپ شده است و دست یکی از مسافران به‌سختی به سمت چکش اضطراری برای شکستن شیشه دراز می‌شود؛ به‌طور حتم الان در ذهن همه شما سکانس فیلمی حادثه‌ای نقش بسته است.

اتوبوس

شاید شما هم چنین فیلم‌هایی را دیده باشید و لحظه رسیدن دست مسافر به چکش اضطراری یکی از سکانس‌هایی باشد که نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند. اما بهتر است بدانید که اگر چنین اتفاق ناگواری برای شما رخ دهد، ممکن است چکشی در کار نباشد که بخواهید از آن استفاده کنید. با نگاه دقیق‌تر به تصویری که مشاهده می‌کنید، متوجه موضوع خواهید شد. شاید برخی از افراد چکش موردنظر را برای انجام کارهای مرسوم شب عید در خانه برداشته‌اند اما یادشان رفته است که آن‌را دوباره به سرجایش بازگردانند. البته برخی از راننده‌ها نیز برای پیشگیری از سرقت احتمالی چکش، آن‌را زیر صندلی خود پنهان می‌کنند.به‌‌هرحال در صورت مشاهده چنین مواردی مراتب را هرچه سریع با ذکر پلاک خودرو و شماره خط به مرکز سامانه‌137 اطلاع دهید.

دنده‌عقب اما رو به جلو

بسیاری از ما نسبت به مفاهیمی همچون عقب‌نشینی، تسلیم، کوتاه آمدن و به قول معروف غلاف کردن شمشیر حس ناخوشایندی داریم اما برخی اطرافیان با یک رفتار بجا، نشان می‌دهند که هر کدام از این مفاهیم چنانچه در موقعیت مناسب رعایت شود پیامد‌های مفیدی خواهد داشت. برای نمونه در یک کوچه باریک راننده‌ای که هم عجله دارد و هم گذشت، چنانچه با خودرویی که از روبه‌رو می‌آید مواجه شود اگر جایی برای کنار کشیدن نباشد در دنده‌عقب گرفتن پیشگام شده و راه را برای خودروی روبه‌رویی باز می‌کند. به طور حتم چنین فردی برخلاف حرکت خودرو‌اش حرکتی رو به جلو داشته است؛ زیرا تجربه نشان می‌دهد افرادی که قدرت گذشت کردن دارند در زندگی موفق‌تر بوده و ناملایمات زندگی کمتر آنها را آزار می‌دهد. به ویژه آنکه با وجود قدرت و بدون هیچ منتی به‌گردن طرف مقابل گذشت می‌کنند. برعکس همین موضوع نیز گاهی روی می‌دهد. برای نمونه چنانچه 2 راننده که هیچ‌یک اهل گذشت نیستند در یک کوچه باریک با هم روبه‌رو شوند پیامدی جز یک ترافیک سنگین و معطل شدن بقیه راننده‌ها در بر ندارد. بنابراین بهتر است مانند افراد باگذشت گاهی در تمام شئون زندگی و البته بجا، دنده‌عقب بگیریم تا ترافیک زندگی کمی سبک شود.

مدح شبیه به ذم

گویا برخی شهروندان تصمیم گرفته‌اند به جای تهدید راننده‌هایی که جلوی در‌های پارکینگ آنها توقف می‌کنند برای جلوگیری از این رفتار دست به دامن صناعات ادبی شوند. برای نمونه مانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید «مدح شبیه به ذم» یا گاهی «ذم شبیه به مدح» یکی از آنهاست. به گفته ادبا مدح شبیه به ذم، صنعتی است که شاعر یا گوینده، بیتی یا مطلبی را بیاورد که در ابتدا با خواندن بخش نخست، ذم(نکوهش) به نظر آید؛ اما با خواندن ادامه سخن معلوم شود که قصد شاعر و گوینده مدح بوده است یا بالعکس. این شیوه­ سخن‌­پردازی را که به ظاهر ساختی نکوهشی دارد اما بر خلاف انتظار به ستایش ختم می‌شود، و از همین رو بیشتر و بهتر به دل می‌نشیند مدح شبیه به ذم (ستایش نکوهش‌گونه) می‌نامند. بنابراین بهتر است به جای نکوهش عمل ناشایست، عمل شایسته را البته با ادبیاتی مناسب‌تر ستایش کنیم.

تاریخ انقضا

این مندرجات نصفه‌و‌نیمه روی بسته‌بندی برخی محصولات هم به قول معروف نوبر است. البته نوبری که ویژه فصل بهار نیست. یک تولید‌کننده تاریخ انقضا را درج نمی‌کند، دیگری تاریخ تولید را. یکی دیگر هم به قدری کمرنگ چاپ می‌کند که به خواندش و چشم‌دردش نمی‌ارزد. جالب اینجاست روی برخی از محصولات هم به جای چاپ یک تاریخ، نقطه‌های درهم و برهمی چاپ می‌شوندکه بیشتر شبیه‌ به نقطه‌چین‌های سیاه است. این محصولی هم که تصویرش را برای ما ارسال کرده‌اند فقط دارای متنی است که نشان می‌دهد تاریخ تولید «3سال قبل از انقضاء» است. اما به قول معروف اگر پشت گوشتان را دیدید تاریخ انقضاء آن‌را نیز می‌بینید.

کد خبر 131672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز